Dzięki konsultacjom możemy dowiedzieć się więcej o danej sprawie, wymienić się poglądami i opiniami, przekazać wszystkie stanowiska i propozycje oraz poznać ostateczne decyzje.
Gdzie szukać informacji o planowanych konsultacjach?
Informacja o planowanych konsultacjach pojawiać się będzie co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta przy ul. Podgórnej 22, w miejskim informatorze samorządowym – „Łączniku Zielonogórskim”. Urząd Miasta każdorazowo przesyła informację także do lokalnych mediów.
Jakie mogą być formy przeprowadzenia konsultacji?
Konsultacje przeprowadza się za pomocą co najmniej jednej formy podstawowej:
1) otwarte spotkania, debaty lub konferencje konsultacyjne z udziałem zainteresowanych mieszkańców;
2) przedstawienie opinii i uwag na piśmie;
3) badanie ankietowe z wykorzystaniem przygotowanych ankiet lub kwestionariuszy;
4) konsultacje internetowe poprzez dedykowaną platformę lub stronę internetową, która umożliwi zapoznanie się z danym problemem, różnymi możliwościami jego rozwiązania oraz wyrażenie swojej opinii (np. przy użyciu forum, czatu lub ankiety internetowej).
W szczególnych przypadkach mogą być także wykorzystane dodatkowe, bardziej skomplikowane metody: warsztat konsultacyjny, kawiarenka obywatelska, panel obywatelski, narada obywatelska, ocena partycypacyjna, wywiad grupowy, spacer badawczy, warsztaty i konferencje przyszłościowe, zespoły i grupy robocze oraz inne metody.
Konsultacje przeprowadzane są w sposób bezpośredni – przez bezpośredni kontakt z mieszkańcami oraz pośredni – przez internet lub inne narzędzia komunikacji zdalnej.
Zasięg terytorialny konsultacji
Konsultacje mogą być przeprowadzone na terenie całego miasta lub jego części – ulicy, osiedlu, sołectwie, dzielnicy.
W konsultacjach może wziąć udział każdy mieszkaniec wskazanego obszaru konsultacji.
Czas trwania konsultacji
Czas trwania konsultacji zależy od formy konsultacji i bieżących potrzeb.
Informowanie o konsultacjach trwa minimum 7 dni przed ich przeprowadzeniem.
Jednorazowe formy konsultacji jak spotkania, spacery, warsztaty przeprowadzane są z reguły w ciągu maksymalnie kilku godzin.
Zbieranie opinii i uwag, badania ankietowe, konsultacje internetowe mogą trwać wiele dni, miesiąc lub nawet kilka miesięcy – tak aby każdy mieszkaniec miał możliwość wziąć udział w dogodnym dla siebie czasie.
Raport z konsultacji
Po każdych konsultacjach Prezydent Miasta sporządza raport publikowany na stronie internetowej urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej, w terminie 30 dni od daty zakończenia konsultacji.
Raport z konsultacji zawiera:
1) zakres przeprowadzonej akcji informacyjnej;
2) opis przeprowadzonych form konsultacji i podjętych w ramach konsultacji działań;
3) liczbę uczestników konsultacji;
4) wyniki zebranych opinii mieszkańców;
5) wykaz zgłoszonych uwag;
6) ustosunkowanie się Prezydenta Miasta do wyniku konsultacji.
Kto może wnosić o przeprowadzenie konsultacji?
1) mieszkańcy miasta;
2) Rada Miasta;
3) Prezydent Miasta;
4) Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. konsultacji społecznych.
PRAWO MIESZKAŃCA DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI
Każdy mieszkaniec miasta lub grupa mieszkańców za pośrednictwem swojego przedstawiciela może złożyć wniosek o przeprowadzenie konsultacji.
Prawo mieszkańca do informacji w Urzędzie Miasta
Prezydent Miasta udziela mieszkańcom informacji i pomocy w zakresie składanego wniosku o przeprowadzenie konsultacji, w tym informacji o możliwych, innych sposobach załatwienia sprawy oraz toczących się postępowaniach i dotychczas podjętych rozstrzygnięciach w sprawie.
Co musi zawierać wniosek mieszkańca o konsultacje?
1) przedmiot konsultacji (czego mają dotyczyć konsultacje?);
2) zasięg terytorialny konsultacji;
3) terminy rozpoczęcia i zakończenia konsultacji;
4) proponowaną formę przeprowadzenia konsultacji;
5) wyjaśnienie celu i uzasadnienie dla przeprowadzenia konsultacji.
Gdzie mieszkaniec może złożyć wniosek o konsultacje?
Wypełniony i podpisany wniosek składa się do Rady Miasta.
Wniosek można złożyć osobiście w Biurze Rady w Ratuszu, wysłać pocztą tradycyjną lub przesłać mailowo skan lub zdjęcie dobrej jakości na adres:
Terminy realizacji wniosku o konsultacje
Komisja ds. konsultacji i budżetu obywatelskiego opiniuje wniosek do 14 dni od dostarczenia go przewodniczącemu komisji.
Następnie Rada Miasta, podczas najbliższych obrad, podejmuje w formie uchwały decyzję o przeprowadzeniu konsultacji.
Prezydent inicjuje konsultacje w terminie 14 dni od podjęcia uchwały.