KONSULTACJE SPOŁECZNE W MIASTO ZIELONA GÓRA

ZASADY ZIELONOGÓRSKICH KONSULTACJI

Dzięki konsultacjom możemy dowiedzieć się więcej o danej sprawie, wymienić się poglądami i opiniami, przekazać wszystkie stanowiska i propozycje oraz poznać ostateczne decyzje.

Gdzie szukać informacji o planowanych konsultacjach?

Informacja o rozpoczęciu konsultacji publikowana jest na stronie internetowej urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, na tablicy ogłoszeń urzędu przy ul. Podgórnej 22, oraz przekazywana jest w sposób zwyczajowo przyjęty radnym Rady Miasta.

Jakie mogą być formy przeprowadzenia konsultacji?

Konsultacje przeprowadza się za pomocą co najmniej jednej formy podstawowej:

1) otwarte spotkania, debaty lub konferencje konsultacyjne z udziałem zainteresowanych mieszkańców;

2) przedstawienie opinii i uwag na piśmie;

3) badanie ankietowe z wykorzystaniem przygotowanych ankiet lub kwestionariuszy;

4) konsultacje internetowe poprzez dedykowaną platformę lub stronę internetową, która umożliwi zapoznanie się z danym problemem, różnymi możliwościami jego rozwiązania oraz wyrażenie swojej opinii (np. przy użyciu forum, czatu lub ankiety internetowej).

W szczególnych przypadkach mogą być także wykorzystane dodatkowe, bardziej skomplikowane metody: warsztat konsultacyjny, kawiarenka obywatelska, panel obywatelski, narada obywatelska, ocena partycypacyjna, wywiad grupowy, spacer badawczy, warsztaty i konferencje przyszłościowe, zespoły i grupy robocze oraz inne metody.

Konsultacje przeprowadzane są w sposób bezpośredni – przez bezpośredni kontakt z mieszkańcami oraz pośredni – przez internet lub inne narzędzia komunikacji zdalnej.

Zasięg terytorialny konsultacji

Konsultacje mogą być przeprowadzone na terenie całego miasta lub jego części – ulicy, osiedlu, sołectwie, dzielnicy.

W konsultacjach może wziąć udział każdy mieszkaniec wskazanego obszaru konsultacji.

 

Czas trwania konsultacji 

Czas trwania konsultacji zależy od formy konsultacji i bieżących potrzeb.

Jednorazowe formy konsultacji jak spotkania, spacery, warsztaty przeprowadzane są z reguły w ciągu maksymalnie kilku godzin.

Zbieranie opinii i uwag, badania ankietowe, konsultacje internetowe mogą trwać wiele dni, miesiąc lub nawet kilka miesięcy – tak aby każdy mieszkaniec miał możliwość wziąć udział w dogodnym dla siebie czasie. 

Raport z konsultacji

Po każdych konsultacjach Prezydent Miasta sporządza raport publikowany na stronie internetowej urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej, w terminie 60 dni od daty zakończenia konsultacji.

Raport z konsultacji zawiera:     

1) zakres przeprowadzonej akcji informacyjnej;

2) opis przeprowadzonych form konsultacji i podjętych w ramach konsultacji działań;

3) liczbę uczestników konsultacji;

4) wyniki zebranych opinii mieszkańców; 

5) wykaz zgłoszonych uwag;

6) ustosunkowanie się Prezydenta Miasta do wyniku konsultacji.

Kto może wnosić o przeprowadzenie konsultacji?

Konsultacje przeprowadza się:

1) z inicjatywy Prezydenta Miasta Zielona Góra:

a) w przypadkach przewidzianych przepisami prawa lub

b) w innych sprawach ważnych dla miasta;

2) w innych sprawach ważnych dla miasta na wniosek:

a) grupy co najmniej 100 mieszkańców miasta Zielona Góra,

b) grupy 4 radnych miasta Zielona Góra,

c) 5 organizacji pozarządowych lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, 1761 i 1940),

d) Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. konsultacji społecznych.

 

Prawo mieszkańca do informacji w Urzędzie Miasta

Prezydent Miasta udziela mieszkańcom informacji i pomocy w zakresie składanego wniosku o przeprowadzenie konsultacji, w tym informacji o możliwych, innych sposobach załatwienia sprawy oraz toczących się postępowaniach i dotychczas podjętych rozstrzygnięciach w sprawie. 

Co musi zawierać wniosek mieszkańca o konsultacje?

1) przedmiot konsultacji (czego mają dotyczyć konsultacje?);

2) zasięg terytorialny konsultacji;

3) terminy rozpoczęcia i zakończenia konsultacji;

4) proponowaną formę przeprowadzenia konsultacji;

5) wyjaśnienie celu i uzasadnienie dla przeprowadzenia konsultacji.

Gdzie mieszkaniec może złożyć wniosek o konsultacje?

Wypełniony i podpisany wniosek składa się do Prezydenta Miasta Zielona Góra. Wniosek rozpatrywany jest w terminie 30 dni od daty jego wpłynięcia.